3. Ombouw van een Landrover (Diesel) 109 type 3 uit 1979



Inleiding

Voorafgaande aan de geplande wereldreis is er veel gepraat door ons over de beste oplossing voor onze plannen. In september 2004 zijn we begonnen met zoeken naar oplossingen. Er was niet veel budget en marktplaats.nl en landrover pagina’s leerden ons al snel dat een nieuwe Landrover (of Toyota) met alle benodigde middelen al snel rond de EUR 7.500 t/m EUR 10.000 kost. Dit lag zeker boven het budget en na enig wikken en wegen hebben we besloten uit te kijken naar een oude op te knappen landrover en met eigen uren en inzet dit om te toveren naar een auto die onze reis aan kan.

De voordelen zijn dat we het beschikbare geld wat we besparen nuttiger kunnen besteden aan de reis. Nieuwe auto’s hebben lang niet alle gewenste functionaliteit en bovendien moeten we deze waarschijnlijk na de initiële aanschaf nog compleet ombouwen. Na besloten te hebben te gaan voor de huidige landrover, hebben we afgesproken om te proberen een auto te bouwen voor maximaal EUR 4.000,= en te streven naar een investering van EUR 3000,= . Het nadeel, de intensieve arbeid om de landrover op te knappen, nemen we voor lief en zien we als het resterende geldbedrag wat we wegstrepen. Tijd hebben we, geld immers niet. Uiteindelijk leert de ervaring ons nu dat er alsnog veel geld in gaat zitten. Buiten de “car break down” in Sofia is er met alle nieuwe zaken en oplossingen een bedrag in gaan zitten van circa EUR 6000,=. Een grote investering, maar met goeie uitgangspunten naar onze mening, zoals Herbert verder beschreven heeft in het onderstaande verhaal.

De totale ombouw heeft driekwart jaar gekost van december 2004 t/m september 2005 en er zit circa 1500 t/m 2000 uur aan noeste arbeid in, inclusief de hulp van familie, vrienden en kennissen. De bedoeling was om de auto in Juni 2005 voor de keuring te hebben en daarna door te gaan met de andere voorbereidingen, zoals internet, visa, inentingen, enz. De ombouw van de auto heeft geduurd t/m 15 september 2005, de dag van vertrek. Het moet een hobby zijn, anders is het onbegonnen werk en zonder de hulp van familie en vrienden was het ons ook niet op tijd gelukt om op tijd de auto af te hebben in de staat, zoals de auto nu verkeerd. Maar mocht deze auto de reis doorstaan en weer met ons mee terug gaan naar Nederland, zoals de bedoeling is, zou dit wel eens een auto voor het leven kunnen zijn.

De ombouw

De auto werd gekocht in december 2004, deze werd gevonden bij een vriend in de tuin. De auto bleek van een ex-collega van Wärtsilä die ermee naar Singapore gereden is. Alles wat we dachten nodig te hebben was reeds aanwezig. De staat was niet helemaal duidelijk maar hij leek compleet. Na over de prijs onderhandeld te hebben ruilde deze voor 900,- Euro van eigenaar. Nu hadden we een voertuig maar er moest nog wel het nodige aan gebeuren aangezien de Laro ruim 1,5 jaar verlaten in de achtertuin had gestaan. Mijn inschatting was dat met een half jaar noeste arbeid en de nodige vernieuwingen we een complete landrover met een goed werkende motor hadden. Ik wist dat het koelwater bevroren was geweest waardoor er een vriesdop aan de zijkant van het blok losgekomen was. Dit is de bedoeling van deze doppen omdat anders het blok bij bevriezing van het koelwater compleet uit elkaar scheurt. Binnen in de motor kon ik op dat moment nog niet kijken maar ik gokte op het beste.

Nadat eenmaal de Laro zich in onze garage bevond, hiervoor konden we onderin de silo van het CDL terecht, was het blok dan ook een van de eerste dingen die ik wilde controleren. Bij problemen hadden we een nieuw blok nodig. Gelukkig bleek het allemaal mee te vallen en na vervangen van enkele vriesproppen bleek het blok dicht te zijn. Voor deze controle is het blok open geweest en het viel me op dat er reeds een complete revisie van het blok uitgevoerd was. Dus de lagers konden volgens mij niet langer dan 30.000 km in het blok aanwezig zijn. Voor onze omstandigheden hield dit in dat het blok in een perfecte staat was. Dus zou ook een revisie van het blok niet nodig zijn waardoor weer geld en tijd uitgespaard is. Mechanisch leek de Laro dus in goede staat, op wat kleine mankementen na. Ikzelf had geen ervaring met Landrovers vanuit het verleden maar door mijn achtergrond van automonteur en de simpele constructie van de landrover verwachte ik er geen moeilijke dingen van. De rest van het voertuig nam echter meer tijd in beslag dan dat we van te voren ingecalculeerd hadden. Omdat alle benodigde dingen reeds aanwezig waren moest de werking en de staat gecontroleerd worden. Het koetswerk, bij een landrover staat deze los op het chassis en kan in zijn geheel verwijderd worden, was op sommige plaatsen erg slecht waardoor er diverse laswerkzaamheden verricht moesten worden. Ikzelf werkte op dat moment nog in Eindhoven bij Daf Trucks dus kon alleen in het weekend aan de Laro werken. Gelukkig heeft de vader van Herbert, Han, zeer veel van zijn vrije tijd in het opknappen van de landrover gestoken en al het laswerk komt dan ook op zijn naam. Ook menig ander reparatie item is door hem onder handen genomen en verholpen. De moeder van Herbert, Betsy, heeft alles reparaties m.b.t. stoffen voor het rekening genomen en waardoor we bij vertrek over nieuwe gordijnen en een bijna compleet nieuwe daktent beschikken. Beide nogmaals dank daarvoor.

Hieronder volgt een klein overzicht van de diverse werkzaamheden aan de Laro.

Wat wilde we hebben tijdens de reis. Een goedrijdende Landrover en een compleet uitgeruste Landrover:

01) Compleet nagekeken en als nodig gereviseerde motor.
02) Elektrische goed werkende systemen.
03) Complete carrosserie nagekeken en gerepareerd waar nodig.
04) Interieur met voldoende opbergmogelijkheden.
05) Extra jerrycans voor reservediesel.
06) Nieuwe of heel goede 2dehands banden, 6 stuks.
07) Voldoende reserveonderdelen.
08) Goede stoelen voorin.
09) Slaapmogelijkheid zowel binnenin de Laro als wel op het dak.
10) Kookgelegenheid voor het bereiden van maaltijden.
11) Extra’s accu’s voor het aansluiten van externe apparatuur.
12) Een GPS systeem
13) Mogelijkheid om bagage goed op te bergen in bakken.

Al deze punten hebben tot gevolg gehad dat we deze Laro gekocht hebben omdat opknappen voor ons een goedkopere situatie was dan een nieuwe volledig uitgeruste auto aan te schaffen maar dit hield ook in dat de Laro compleet “vernieuwd” was bij aanvang van de reis. We hebben een laag budget en moeten nastreven alles wat we willen te maken voor een zo laag mogelijk budget. De verschillen van voor en de ombouw zijn goed zichtbaar op de foto’s uit het foto-overzicht. Klik hier.

01) Compleet nagekeken en als nodig gereviseerde motor.

Zoals boven reeds beschreven is viel de staat van de motor gelukkig mee kon en de motor zonder al te veel revisie gebruikt worden. Alleen bleek tijdens de eerste testkilometers dat de landrover nogal veel rookte en hiervoor zijn dan ook de verstuivers en de brandstofpomp in geheel vervangen. Het roken werd hierdoor wel minder maar is toch niet geheel verdwenen. Baart me geen zorgen aangezien de leeftijd van de auto niet al te jong meer is. Note: Zie extra tekst, onderaan, over het blok na problemen in Sofia, Bulgarije.

02) Elektrische goed werkende systemen.

Elektrisch bleek de landrover een ramp, blijkbaar heeft er in het verleden een brandje acter het dashboard gewoed en waren de draden in een dusdanig staat dat deze echt aan vervanging toe waren. Na vervanging van de bedrading binnen in de auto bleek de verlichting ook nog voor een uitdaging te zorgen, namelijk de bedrading was niet of nauwelijks aanwezig. Door toch zoveel mogelijk van de originele bedrading te gebruiken kon de kleurcode (volgens handleiding) voor 60 % bewaard blijven. Zodat volgende reparaties wat makkelijker op te zoeken zijn. Omdat het risico van kortsluiting c.q. overbelasting bij deze auto’s redelijk aanwezig is, is ook de zekering kompleet vernieuwd en zijn alle verbruikers nu wel door een zekering begrenst. Op het laatste moment is er toch nog een mogelijkheid gekomen om over extra’s accu’s binnen in de auto te beschikken dus moest de bedrading een klein beetje aangepast worden. Zie item 11 De elektrische bedrading naar de achterzijde van de auto is compleet vervangen en de reserve draden zijn uiteindelijk allemaal gebruikt. Om genoeg stroom te kunnen leveren achter voor allerhande zaken, zoals een koelkast e.d. hebben we nog extra draad getrokken.



03) Complete carrosserie nagekeken en gerepareerd waar nodig.

Vooraf dacht ik dat de carrosserie voornamelijk uit aluminium bestond dus verroesten zou geen probleem zijn. Dit bleek aardig tegen te vallen omdat achter het aluminium diverse onderdelen van ijzer aanwezig zijn. Natuurlijk waren deze door de tand des tijd aangetast en nodig aan vervanging toe. Hier kwam Han goed van pas. Als restauratie-hobbyist van diverse oldtimers wist hij hier wel raad mee. Sander daar in tegen heeft de buitenkant en het opknappen daarvan op zich genomen en hierdoor is de auto bij het begin van de reis bijna in nieuw-staat en ook ik ben daar zeer tevreden over. De oude kleur was niet te herleiden van de nog aanwezige verf en waarschijnlijk was de auto al een keer voorzien van een nieuwe laag, welke helaas alweer enigszins vergaan en beschadigd was. We hebben gekozen om de hele auto te schuren en alle aluminium delen weer blank te maken met de staalborstel (in boormachine). Han en met wat hulp van derden zijn alle foekels voor het grootste deel weggewerkt en opgevuld waar nodig. Het dak en de gehele auto zijn eerste compleet geschuurd, schoongemaakt en afgewerkt, waarna de hele buitenkant een laag verf opgebracht heeft gekregen met de roller. Het resultaat mag er naar onze smaak wezen en is de landrover in de originele kleurstelling vernieuwd.



04) Interieur met voldoende opbergmogelijkheden.

In de Laro waren reeds kastjes en ander opbergmogelijkheden gemaakt alleen was alles niet meer gangbaar of treurig om te zien. Ook deze onderdelen zijn van diverse lagen verf voorzien om een beetje frisse uitstraling te garanderen en de landrover geschikt te maken voor een jaar woongenot en zoniet langer. Er is gekozen voor 3 kleuren verf, namelijk grijs voor al het interne framewerk, bodemconstructie en losse onderdelen. Daarboven wordt de kleur geel gebruikt om een fris geheel te krijgen en ervoor te zorgen dat het eenkleurige blik wordt. Het plafond was voorzien van een isolatie foam laag, die helemaal beschadigd en vervuild was. Hier is veel nagezocht en we konden niet goed dit materiaal vinden, totdat Han bij een bedrijf in de buurt (een leverancier van grafstenen) dit materiaal vond. Met dit materiaal bleek het geheel goed op te knappen en is er voorzien in een nieuw plafond.



05) Extra jerrycans voor reservediesel.

De auto beschikte reeds over drie extra jerrycans met opberg mogelijkheid buiten aan de auto. Deze zijn op het laatste moment nog even van een nieuw likje verf voorzien om ze beter bij de toen perfect uitziende landrover te laten passen. Ook was onder de bijrijderstoel reeds een extra brandstoftank aangebracht dus in totaal kunnen we ongeveer 150 liter diesel meenemen. Ik verwacht hiermee ongeveer 1000 km te kunnen afleggen en binnen die afstand zijn we vast al weer een tankstation tegengekomen.

06) Nieuwe of heel goede 2dehands banden, 6 stuks.

Dit item heeft lange tijd in mijn achterhoofd rondgespeeld omdat dit een grote investering zou blijken. Gelukkig bleek tijdens een verjaardag een medewerker van Euromaster geheel in de ban van de aankomende reis te zijn en hij zou kijken wat er te regelen viel. Binnen een week hadden we dan ook 4 hagelnieuwe BFGoodrich Mud-Terrain T/A banden voor een perfect binnen budget passende prijs van 46,- Euro per band. Normaal zou de prijs 160,- Euro zijn van 1 band. Totale sponsering daar konden ze niet aan beginnen maar hiermee waren we ook al genoeg geholpen. Jammer genoeg waren er maar 4 beschikbaar en nemen we nu de twee beste banden die er van de zes over zijn als reserve mee.



07) Voldoende reserveonderdelen.

De landrover bleek in divers kisten over veel reserve onderdelen te beschikken van voorgaande reizen. Een dusdanige hoeveelheid dat ik niet eens alles meegenomen heb i.v.m. de niet aanwezig ruimte hiervoor. Wel meegenomen: set nieuwe remvoering, oliën, smeermiddelen, koplampen, losse lampen, extra verstuivers, verstuiverleidingen, koppakking, keerringen, remcups, koppeling cilinders, lagers, 2 binnenbanden, olie- en brandstoffilters en diverse kleine onderdelen voor allerlei noodreparaties. Onderdelen welke door ons vernieuwd zijn: hoofdremcilinder, rembekrachtiger, remcilindercups, brandstofpomp, verstuivers, koplampen, verstralers, banden, schokdempers en tijdens de eerste reisweek de dynamo (zie onderdeel 11, extra’s accu’s) .

08) Goede stoelen voorin.

Sander was over de beschikking gekomen van twee goede stoelen uit zijn Opel toen deze door externe indrukking naar de sloop gedirigeerd moest worden. Deze hebben we aangepast zodat deze in de Laro pasten. Bij deze aanpassing kwam de handigheid en inzet van Han weer om de hoek kijken en nu beschikken we dan over goed passende Opel stoelen in onze Laro. De aanwezige stoelen waren in een dusdanige staat dat dit een grote verbetering van het zitcomfort tijdens de reis zou inhouden.



09) Slaapmogelijkheid zowel binnenin de Laro als wel op het dak.

Aangezien er reeds bovenop de imperiaal een daktent aanwezig was zouden we deze dan ook gebruiken maar we wilden ook bij noodzaak binnen in de Laro kunnen slapen. De vouw constructie is als enige onderdeel overnemen en de houten vloeren zijn vervagen door nieuwe onderdelen. De daktent was echter niet in perfecte staat en deze is onderhanden genomen door Betsy en van nieuw tentdoek voorzien zodanig dat deze bijna geheel vernieuwd is. Dus ook hier betekende dit weer een perfecte invulling van ons minimale budget. Voor het slapen binnenin de auto zijn de dekplaten vernieuwd, de constructie bleek nog werkzaam en het geheel is van nieuwe verf voorzien, voor de verduistering heeft Betsy de benodigde gordijnen verzorgt. Om op te slapen in de daktent heeft Betsy de oude matrassen uit een vouwwagen van een nieuwe hoes voorzien en deze liggen nu permanent in de daktent. Voor in de auto hebben we kleine oprolbare “self inflatable matrasjes gekocht, ook met het oogmerk dat we deze mee kunnen nemen tijdens de geplande trektochten.

10) Kookgelegenheid voor het bereiden van maaltijden.

Aan de binnenzijde van de achterdeur was reeds een twee pits benzine brander, een “Colemanbrander”, bevestigt en deze is niet vervangen. Bij controle van de werking bleek hij goed bevonden en na goed schoongemaakt, van nieuw leertje voorzien te zijn en na deze van een nieuwe laag verf voorzien te hebben leek hij bijna weer nieuw. Wel moest er natuurlijk nog pannensetje en dergelijk aangeschaft worden.



11) Extra’s accu’s voor het aansluiten van externe apparatuur.

De extra’s accu’s bleken moeilijk goedkoop te verkrijgen zijn en met een gelukje hebben we toch nog net voor de deadline twee accu’s uit een oude rolstoel geschonken gekregen door de vader van Mark Achtereekte. De ruimte om deze te plaatsen was er reeds en er moest alleen nog een deugdelijke bevestiging gemaakt worden en de bedrading enigszins aangepast. Het omgooien van de bedrading en het plaatsen van een scheidingsrelais bleek ook redelijk eenvoudig. We hebben voor een scheidingsrelais gekozen omdat deze voor ons voldoende afscherming bied van de startaccu en dit een relatief goedkope oplossing is. Door de extra’s accu’s was het ook mogelijk om een omvormer van 12 naar 220 volt te plaatsen. Waardoor een goede oplossing voor het opladen van de laptop en camera’s gecreëerd was. Hoogstwaarschijnlijk was de dynamo, welke eerst correct werkte, toch niet helemaal bestand tegen de vraag van de hoeveelheid energie want al snel gaf deze de geest en na wat gepruts op de sloop onderweg hebben we toch een nieuwe dynamo aangeschaft bij de Firma Steger in Zuid Duitsland. Van de oude en de sloop dynamo heb ik er één gemaakt en nu hebben we in noodgevallen een reserve dynamo bij ons.



12) Een GPS Systeem.

Sander heeft via goed zoekwerk en zijn inbreng een leverancier van GPS systemen zover gekregen dat we een Garmin tegen zeer voordelige tarieven konden krijgen. Inclusief de uitleg over hoe deze werkte. Naast de vele tips en de fijne ontvangst een zeer loyaal gebaar van I-con, de leverancier van de Garmin GPS module. Van andere wereldreizigers (Erwin en Bastienne Voogt) hadden we reeds de benodigde extra software verkregen. Dus dit handige GPS apparaatje gaat ons veel zoekwerk besparen.

13) Mogelijkheid om bagage goed op te bergen in bakken.


Op de valreep (ochtend van vertrek) heeft Sander nog de nodige boxen bij de diverse winkels in de stad bij elkaar gegraaid om 5 voor 12 op de vertrekdatum en nu hebben we een ordelijke verdeling van spullen onder de afdekplanken in de laadruimte. Tevens nu alle kleine dingen ook in een eigen af te sluiten box in de kastjes opgeborgen. Er zijn diverse kluisjes gecreëerd, zodat we op verschillende manieren geld kunnen transporteren en dat we zaken maximaal hebben afgeschermd. We hebben toch een aantal waardevolle spullen bij ons en die willen we niet zomaar kwijt. Bovenop de auto zijn op het laatste moment nog twee legerkisten bevestigd, een nieuwe feature van de auto. Deze 2 kisten zijn afsluitbaar, niet zomaar los te breken en geven plaats aan onze rugtassen, klein materiaal en niet elke dag benodigde materialen. De meeste voorbereiding gaat zitten in het onderzoeken van de benodigde documenten en inentingen. Je hoeft bijvoorbeeld visa niet perse vooraf te regelen, maar je moet weten waar je mee bezig bent. Voordat je gevoel hebt bij de benodigde bescheiden, de manier van werken van de officiële instellingen en zeker te weten wat je wilt, ben je een paar uur verder. Achteraf denk ik bijvoorbeeld dat het beter is om een letter of invitation vanuit Nederland te regelen voor Iran en verder alles onderweg te regelen. Als je vooraf maar helder hebt, waar je op internet de adressen van de consulaten en ambassades kunt vinden en in welke plaatsen je terecht moet om alles goed te regelen. Hiermee voorkom je dat je misschien terug moet rijden door gevaarlijke gebieden of gewoon tijdverlies lijd, wat je niet wilt.